perjantai 18. syyskuuta 2009

Ajokorttiasiaa

Olin saada hepulin eilen illalla, kun Suomessa asuva ystavattareni kertoi menevansa optikolle 45-vuotis nakotarkastukseen ajokorttia varten.

Mita? Mihin tarkastukseen? Miksi kukaan ei ollut kertonut minulle tuollaisesta? Tai jos oli kertonut, niin ei ollut vienyt minua jonnekin tarkastettavaksi (olen vahan dementti, nääs...).

Mina olen jo reilusti yli tuon ian, enka tiennyt mitaan moisesta tarkastuksesta. Siis ajattelin jo kayttavani taalla vanhaksi mennytta suomalaista ajokorttia. Eli ajelisin ilman lupaa taalla. Ja mina kun tarvitsen autoa joka paiva!

Siis aivan oli katastrofin poikanen meneillaan!!!

No, lahetin aamulla meilia suurlahetystoon Osloon. Ja sieltahan oli heti vastattu. Onneksi ei tarvinnut vaivata paataan asialla viikonlopun yli.

Ulkomailla pysyvasti asuvien suomalaisten ei tarvitse kayda tassa nakotestissa. Ja kortti pysyy voimassa. Mutta jos muuttaa takaisin Suomeen, niin sitten pitaa kipin kapin menna optikolle ja hoitaa asia.

Kiitos suurlahetyston nopean avun!

P.S. Siis en ole hankkinut norjalaista ajokorttia, vaikka esimerkiksi kortin katoamistapauksessa olisi huomattavasti yksinkertaisempaa omistaa norjalainen kortti. En oikein edes tieda miksi en ole asiaa hoitanut.

Ja lopuksi aivan asiaan kuulumaton kuva meidan verannalta parin vuoden takaa naihin aikoihin syksysta:

8 kommenttia:

  1. Minulle tuli komento jostain syysta ennen Suomen lomaa tuohon nakötarkastukseen. Kavaisin uusimassa ajokorttini, ja samalla totesivat ettei tarkastusta tarvi tehda kun asun pysyvasti ulkomailla.

    Eniten nauratti se, etta posti oli mennyt eka Jeppiksen osoitteeseeni (mista olen muuttanut pois -92) kaannettyna lapsuudenkotiini;)

    Suomessa en ole ollut kirjoilla yli 10 vuoteen:)

    VastaaPoista
  2. ebrufin: Minakin ihmettelin, etta miksi en ole kirjetta tanne saanut, vaikka olen uskollisesti ilmoittanut Vaestorekisteriin kaikki takalaiset osoitteenmuutokset. No, eihan minun sita kirjetta olisi tarvinnut saadakaan...

    Ihmeellista, etta sina kumminkin tuon kirjeen sait...

    VastaaPoista
  3. Tuopa oli hyvä että asia selvisi pian! Mulla on suomalainen ajokortti ja tein sen tarkistuksen Suomessa.Tuo,että ulkomailla asuvat eivät sitä näkötestiä tarvitse oli ihan tuntematon juttu minulle.

    VastaaPoista
  4. Minulla seka suomalainen etta israelilainen kortti,joten jos ei toinen kay,niin yritetaan sitten toista,siis Suomessa.
    Suomenajokorttini on nimittain viela se vanha vaaleanpunainen paperilapyska ja viela tyttosukunimella...ja nimi on vaihtunut jo 11 vuotta sitten.
    Kiva kun liityit lukijakseni!!!

    VastaaPoista
  5. No jopas jotakin. :) Multa hävisi suomalainen ajokortti kauan sitten, tai itse asiassa se unohtui pankkiin ja meni melkein vuosi ennen kuin sain sen takaisin... En saanut Suomesta uutta korttia silloin koska osoite oli Norjassa, joten piti ottaa se norjalainen kortti. :) Ehkäpä se onkin yksinkertaisempaa näin...

    VastaaPoista
  6. Jep. minakin tiesin sen, kysyin sita viime vuonna ja virkailijat naureskelivat mulle, etta sun asuinpaikkasi on E-A, joten unohda juttu. Sina ei saanyt ajaa suomessa mopokorttia, koska kirjamme ovat E-A:ssa, vitsi, mita hyotya on suomen passista, kysyin...alkoi harmittaa koko juttu, tytar kun ehti lukea kuulusteluihin ja kaikki 'piti' olla selvaa....

    VastaaPoista
  7. MInulla on sveitsiläinen ajokortti, täällä on se on pakko vaihtaa vuoden sisällä muuttamisesta. Vaihto oli helppo, paperin täyttö ja siinä se.

    VastaaPoista
  8. Mistähän minä taas olen jäänyt paitsi. Minä asun Suomessa ja minulla on ajokortti, joka on annettu minulle yli 30 vuotta sitten silloisessa asuinpaikassani, eikä ole kukaan koskaan kutsunut näöntarkastukseen! Enkä ole ymmärtänyt käydä!

    Paitsi että tänään olin sattumalta juuri silmälääkärillä ja sain uudet lasit, muttei ajokortista ole koskaan puhuttu mitään.

    VastaaPoista

Kiitos mukavista kommenteista. Yritän vastailla aina niihin, mutta monesti vasta jonkin ajan kuluttua.