sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Mielenkiintoinen artikkeli Oslosta turistikaupunkina

Ilta-Sanomissa oli mielenkiintoinen artikkeli (klikk, klikk) Oslosta ja siitä kuinka siellä selviää turistinakin halvalla. Norjanhan sanotaan olevan kallis maa matkailijoille. Minä olen asunut täällä niin kauan, etten osaa oikein vertailla. Mutta kuten tuosta artikkelista selviää, niin rahankäyttöhän riippuu paljon siitä mihin rahansa laittaa.

Ystävättereni Suomesta on käynyt täällä pari kertaa ja hän on ollut yllättynyt hintatasosta, positiivisesti siis. Olemme syöneet ulkona ja olemme ostaneet ruokaa kaupasta. Suomessa on ehkä ravintolasyöminen halvempaa, mutta sekin riippuu paikoista. Kyllä minä täälläkin käyn ruokailemassa ulkona noin kerran viikossa. Ja kuten artikkelissa mainittiin, niin ruokajuomalla saa hintaa helposti alas- tai ylöspäin.

Artikkelissa ei mainittu julkisten liikennevälineiden vuorokausi- tai viikkolippuja, jotka ovat todella edullisia, jos haluaa tutustua kaupunkiin nopeammin kuin kävellen. Vuorokauden lippu maksaa vain 90 kruunua aikuiselta, lapsilta 45 kruunua. Seitsemän päivän lippu maksaa 240 kruunua aikuiselta, 120 kruunua lapsilta. Muista, että tällä lipulla pääset myös Oslon vuonon reittilaivoihin, jotka kuljettavat ihmisiä saarelta toiselle. Esimerkiksi Aker Bryggeltä pääsee näin helposti Bygdøylle, jossa on useita museoita. Joihinkin museoihin pääsee muuten ilmaiseksi sisään torstaisin.

Tässä (klikk, klikk) linkki ilmaisiin elämyksiin Oslossa. Mutta kuten artikkelin kirjoittaja Ilta-Sanomissa mainitsi, niin useimmiten se suurin rahanreikä matkoilla on ruoka. Joten suosittelen minäkin lämpimästi Oslon etnisiä ravintoloita. Ja välipaloja kannattaa ostaa kioskien sijaan tavallisesta ruokakaupasta. Niitäkin on Oslossa vähän joka nurkalla.

Joten tervetuloa Osloon! Minun yhteen suosikkikaupunkiini.


4 kommenttia:

  1. Olisi kiva nähdä joskus Oslokin,en ole koskaan ollut,mutta äitini vieraili siellä aikoinaan useinkin koska paras ystävä oli muuttanut sinne .

    VastaaPoista
  2. Osui myös minun silmiini. Olen seurannut norjalaista tv-sarjaa ja on tullut hytinä, että pitäisi päästä Sinun kotimaahasi tutustumaan.

    VastaaPoista
  3. Siitä asti kun olen blogiasi lukenut olen halunnut kerran käydä Norjassa. Ehkä nyt olisi korkea aika tulla, olen jo niin vanha ettei mitään kannattaisi jättää "sit ku" vaiheeseen.
    Hyvää kevättä sinne teille!

    VastaaPoista
  4. Oslo on mustakin ihana kaupunki! Kuten myös toki Tukholma, Kööpenhamina ja Helsinkikin :-)

    VastaaPoista

Kiitos mukavista kommenteista. Yritän vastailla aina niihin, mutta monesti vasta jonkin ajan kuluttua.