keskiviikko 10. elokuuta 2011

Hyvänmakuinen karppausleipä


Meillä kävi vieraita lauantai-iltana. Puhuivat kovin lämpimästi LCHF (low carb, high fat) elämäntavastaan. Mies oli laihtunut 30kg ja vaimo 10kg sitten pääsiäisen. Terveys oli muutenkin huomattavasti parempi kuin kolme kuukautta sitten, veriarvoja myöten.

Olen nyt muutaman päivän tutkinut karppaussivuja norjaksi ja suomeksi. Ja saanut ideoita kaikenmaailman ihaniin ruokiin. Tämä leipäohje maistuu varmaan muillekin kuin karppaajille.

Tässä ohje:

4 kananmunaa
1,5 dl creme fraichea
3 rkl ruokaöljyä

Nämä sekoitat keskenään.

Sitten sekoitat kuivat aineet keskenään eli

60g leseitä
40g pellavansiemeniä
50g seesaminsiemeniä
50g auringonkukansiemeniä
1 tl leivinjauhetta

Ja lisäät ne kananmunaseokseen.

Vuoraa leipävuoka leivinpaperilla ja laita taikina siihen.
Paista 180 asteessa noin 55 minuuttia.

Ohje täältä. Hiilihydraatteja 3,9g/100g.

16 kommenttia:

  1. Minähän aloitin jonkinlaisen karppauksen vuosi sitten,amerikkalaisen kirjan "the metabolism miracle"-kirjan mukaisesti.Siinä tosin rasvankin määrä pidetään pienenä.Noudatin aivan kirjaimellisesti ja kirjoitin jokaisen syömäni suupalan ylös,mutta kuitenkin hävisi vain 3 kiloa,jotka myöhemmin palasivat kun en noudattanut tuota enään täysin.Tosin en sen jälkeen pahemmin syökään hiilareita ja en ole leipääkään syönyt melkein vuoteen,paitsi nyt Suomessa ollessani. Kiva tuo karppausleipä,olen tuon ohjeen ennenkin jossain nähnyt.

    VastaaPoista
  2. Yaelian, ne vieraat kertoivat, etta on juuri tarkeaa pitaa tuo rasva korkealla ja hiilihydraatit alle 15g/vrk. Ja syoda pitaa, etta on kyllainen. Tieda sitten mika on oikein ja terveellista...

    VastaaPoista
  3. Varmasti maistuu maukkaalta...maiskis...☺

    VastaaPoista
  4. Tuo on varmasti hyvää tuo leipä, täytyy kokeilla. Minä olen tehnyt juustoleipäsiä silloin täällöin, semmoisia kakkaroita uunissa. Nyt kun Perheleipurit alkoi tekeen karppinen-leipää, olen tuosta s-marketista sitä ostanut ja aamuisin sitä syön pala-pari. Teen myös siitä karppisburgereita.

    Minä en saa menemään tuota rasvaa kovin paljon, eli pitäisi syödä näemmä enemmän, niin laihtuis nopeesti, mutta miulle riittää ihan hidas vauhti. Pääasia kun on olo hyvä.

    VastaaPoista
  5. Hups!
    Eikö mitään muuta leipää saisikaan syödä?
    Lainasin kirjastosta karppausta käsittelevän kirjan, mutta tuntui niin oudolta ruokavaliolta, että palautin sen kiireellä takaisin.
    Ehkä karppaus ei sovi kukkarolleni. :(

    VastaaPoista
  6. Se on nyt niin suosittua tuo karppaaminen;)

    VastaaPoista
  7. Karpannut olen, mutta ei sovi minulle. 3 kertaa kokeillut.. ei vaan sovi. Mutta turhia hiilareita on turha syøda. Joten tata leipaa kokeilen:) ps. totta.. raskaa pitaa ja saa syøda.

    VastaaPoista
  8. Sanovat että yksikin gramma liikaa hiilihydraatteja pilaa tuon dieetin tehon.. Nähnyt olen, että sillä on saatu hyviä tuloksia aikaan mm. vaikeissa iho-ongelmissa, ja monissa muissakin terveysongelmissa.
    Aika vierasta kuitenkin olisi itselleni.

    VastaaPoista
  9. Irmastiina, tosi hyvaa se on.

    Liisa, minua vahan arveluttaa se kauhea rasvan mättäminen...

    Rosina, ne minun vieraat saivat sen kuulostamaan niin yksinkertaiselta, etta olin ihan ihmeissani. Olin nimittain lukenut netissa asiata aikaisemmin. En usko, etta tama sen kummemmin kay kukkaron paalle. Ihan tavallista ruokaahan tassa syovat.

    marke, kovin suosittua!

    Kalamuija, sinun taytyy nyt syoda kaikkea mita mieli tekeekin ;).

    Sirokko, vahan riippuu kuulemma ihmisesta minka verran hiilihydraatteja "sietaa". Niista terveysvaikutuksista olen minakin paljon lukenut.

    VastaaPoista
  10. Olen myös huomannut, että ihan viimeaikoina karppauksesta on puhuttu enemmän. Löysin yhden ruokamatriisin joka vaikutti kyllä mielenkiintoiselta.

    VastaaPoista
  11. Varmasti on hyvaa tuo leipa.Minulla vaan ei karppaus onnistu,kun on ongelmana artynyt paksusuoli,joka artyy heti,kun vahankin enemman syö siemenia ja leseita seka kuitua.Syöm naita kylla lahes joka paiva,mutta vain vahan kerrallaan.Olen kokeillut sitten monta kertaa,ja aina sama juttu.

    VastaaPoista
  12. Kuulosta hyvältä tuo leipä, vaikka ei olisi karppaajakin. Taidankin kokeilla.

    VastaaPoista
  13. Tein kuitenkin tuon vuokaleivän, äsken söin kaksi siivua siitä.
    Hieman "öljyisen" makuista..
    Mutta kyllä aion koko leivän syödä, pikkuhiljaa. :)
    Mies ei luvannut syödä yhtä koepalaa enempää. :(

    VastaaPoista
  14. Tätä leipää minäkin voisin syödä, nyt kun olen jättänyt viljat pois. En ole karpannut, mutta sokerit ja pullat olen myös jättänyt minimiin. Hiilihydraatit olen saanut marjoista ja kasviksista.
    Olen nyt saanut elää hyvän ja terveen kesän, kiitos viljattomuuden.

    Kiinnostaa tuo turskavuokakin.

    VastaaPoista
  15. Jyväskylässä sijaitsevan Ruthin leipomon valikoimiin on tullut heinäkuun alusta alkaen Karppisleipä. Uutuustuote on runsaskuituinen, proteiinipitoinen ja vähähiilihydraattinen sekaleipä. Tuotetta ostettavissa Keski-Suomen isoista kaupoista.

    VastaaPoista
  16. Minäkin oon tehnyt tuota leipää. Hyvää tuli, vaikka seuraavalla kerralla taidan laittaa pellavansiemenrouhetta hieman vähemmän ja lisätä hieman muiden siemenien määrää ja aavistuksen nestettä.

    Joku kommentoija aikaisemmin mainitsi ärtyneen suolen oireyhtymästä. Minulla viljojen poisjättäminen auttoi siihen eikä siementen syönti hankaloita. Kaikki ripuli loppui, kun viljojen syönti päättyi.

    Karpaten kuntoon. :D

    VastaaPoista

Kiitos mukavista kommenteista. Yritän vastailla aina niihin, mutta monesti vasta jonkin ajan kuluttua.