maanantai 4. maaliskuuta 2013

Vieläkin pyörryttää

Nyt on sitten talvilomailu onnellisesti takana. Ja ensimmäinen loman jälkeinen työpäiväkin jo historiaa. Mukavaan työpaikkaan oli mukava mennä takaisin onnistuneen lomankin jälkeen :).

Juuri kun oltiin päivä toivuttu Kielin risteilystä, niin nokka osoitti kohti Gardermoenia ja Tukholmaa.

Bussipysäkillä kotona oli ihana auringonnousu.
Hotellihuoneessa oli oikein hyvin tilaa kolmelle naisihmiselle.
Tukholman oppaamme käytti meitä mm Vaxholmissa.
Joka on ihana pieni Tukholman saariston kaupunki.
Lautalla mentiin seuraavaan pikkusaareen.
Matkalla oli tämmöinen vanha linnake.
Tukholmassa yövyimme Scandic Ariadnessa satamassa. Aika mahtavat näkymät huoneen ikkunasta.
Mulle tuttu hotelli. Hyvä sijainti laivamatkaa ajatellen. Ja hyvät kulkuyhteydet joka paikkaan bussilla tai metrolla.
Sieltä se meidän laiva jo aamulla tulikin
Käytiin ihailemassa Vasa-laivaa (tässä vain pienoismalli).
Ja shoppailemassa Dronninggatalla.
Tukholmassa meillä oli mahtavana oppaana Tarja-ystäväni vuosien takaa. Hän on asunut kaupungissa yli kolmekymmentä vuotta ja tuntee paikan kuin omat taskunsa. Hän haki meidät Arlandasta ja ajelutti ympäri kaupunkin kuin maailman paras opas konsanaan. Siinä tuli kyllä Tukholma tutuksi kälylleni, joka oli ensimmäistä kertaa naapurimaan pääkaupungissa. Lisäksi saimme syödä herkullisen päivällisen Tarjan kotona. Isot kiitokset oppaalle!!!

Tukholmasta matka jatkui Helsingin risteilylle. Mukaan tuli toinen käly poikineen. Olemme nyt neljänä vuotena peräkkäin tehneet yhteisen lomareissun talvilomalla. Siitä on tullut mukava perinne.

Laivalla nautittiin taas tämmöisiä alkoholittomia Maikin kanssa.
Myrsky keinutti laivaa, mutta matka meni ihan leppoisasti.

Helsingissä otimme opastetun bussiajelun. Se kesti kaksi tuntia ja opinpahan minäkin tuntemaan kaupunkia. Helsinkihän on minulle aika tuntematon juttu.

Helsingin tuomiokirkko.
Uspeskin katedraali.
Kauppatori.
Mannerheimin tieltä.
Temppeliaukion kirkosta.
Sibelius-monumentti.
Tämmöisellä bussilla mentiin. Voin todella suositella lämpimästi!
Stockmannin vieressä oli tämmöinen pulloilla soittaja.
Kävelimme Espalla ja teimme ostoksia Marimekossa ja Iittalassa (siis norjalaiset tekivät). Stocmannilla käytiin kahvilassa istumassa ja syömässä lounas. Sitten kipiteltiin Kauppatorin ja ruisleipä- ja piirakkaostosten (siis minä ostelin) jälkeen laivalle.

Laivamatka oli aikamoinen koettelemus minulle. Sen verran heilutteli laivaa ulkona myrskyävä meri, että olin hieman merisairas. Onneksi muut pärjäsivät paremmin. Mulla huippaa vieläkin päässä, vaikka takaisin maissa oltiin sunnuntaiaamuna. Mistähän johtuu...

Matka Tukholmasta takaisin Norjaan sujui taas SASin siivin. Arlandan kentällä ihailtiin Junibakken- leikkipaikkaa:

Yhteen viikkoon mahdutettiin kolme Pohjolan pääkaupunkia ja vielä Saksan Kielkin. Nyt ollaan sitten tiiviisti arjessa. MUTTA töitä on vaan kolme viikkoa ja sitten onkin jo edessä reilun viikon pituinen pääsiäisloma ;).

Mukavaa maanantai-iltaa!

1. Sinullehan pitää kohta jo saada lomaa lomailusta ;)) Upean loman olette viettäneet ja sääkin näyttää suosineen, jos ei tuota laivamatkaa lasketa. (on muuten karmeaa matkustaa pahoinvoivana)

1. Sitä mietin eilen illalla. Mutta oli kyllä kiva mennä takaisin töihinkin :).

2. Helsinki ja Tukholma - kaksi tuttua lempikaupunkiani, melkein kateeksi käy kun katsoo noita kuvia :). Nuo laivamatkat eivät ole niin makuuni, koska tulen itsekin aika herkästi merisairaaksi. Ja mulla kyllä saattaa keinua päässä montakin päivää, jos on ollut oikein kova merenkäynti. Kiva, että oli kiva loma - ympäristönvaihdos tekee hyvää aina välillä! Mutta tervetuoloa takaisin kotiin!

1. Tukholma on mullekin kovin tuttu kaupunki, kun olin siellä 80-luvun alussa kolmeen otteeseen töissä. Yksi lempipaikoistani.

3. Aikamoinen myrsky oli, mentiin siis ristiin, mä tulin Siljalla Tukholmasta sunnuntai-aamuna. Monta kertaa heräsin yöllä siihen keinuntaan.

Kiva loma teillä kyllä oli, vaikka kovin kiireinen.

1. Ajattele, jos olisi satuttu samalle laivalle! No ehkä toisen kerran :).

4. Varmaan jannaa olla suomalaisena turistina Suomessa.
    Ei ihme etta huippaa. Keho jotenkin tottuu siihen laivan keinuntaan, ja sitten kun paastaan kuivalle maalle, tuntuu etta se keinuu. Varsinkin jossain pienessa huoneessa, esim vessassa istuessa.
    Me kavimme aikoinaan Jaffassa ongella ja istuttiin tuntikausia kelluvilla keikkuvilla laitureilla. Sen jalkeen meni parikin paivaa ennen kuin se keinunta katosi.

5. Olipa teillä kiva reissu,sekä Tukholmassa että Helsingissä:)Mukavaa maaliskuuta Tuula:)

6. Tehokasta:) Kiva, että loma oli onnistunut ja oli kiva palata arkeen:)

Kiitos mukavista kommenteista. Yritän vastailla aina niihin, mutta monesti vasta jonkin ajan kuluttua.