Kysymys on osoitettu pienten lasten vanhemmille, opettajille ja muille asiasta kiinnostuneille.
Kuinka paljon aikaa pitäisi iltaisin käyttää läksyihin? Kuinka siellä Suomessa (tai muualla) on läksyjen tarkistaminen koulussa järjestetty? Mitä mieltä yleensä ollaan läksyistä?
Olen nyt istunut puolitoista tuntia neljännellä luokalla (täällä mennään kouluun 6-vuotiaina, Maikki on syntynyt 23.12 eli on luokan nuorin, mutta noheva tyttö) olevan Maikin kanssa ja tehnyt läksyjä. Hän ei ymmärtänyt kaikkea ja jouduin selittämään. Ei siinä mitään, osaanhan minä nämä jutut. Läksyjä oli myös aika paljon: 40 laskutehtävää, kaksi sivua lukemista ja siihen liittyen 3 kirjoitustehtävää. Lisäksi viikon englanninkielisen laulun opettelu, englannin 6 gloser sanaa ja 5 norjankielisen sanan selitystä. Nuo viimeiset tulevat perjantain viikkotestiin ja niitä täytyy opetella koko viikko. Saman verran on läksyjä koko viikon. Yleensä enemmänkin.
Menen huomenna vanhempainiltaan ja aion sanoa jotain fiksua näistä läksymääristä siellä. En ole ainut luokan vanhemmista, joitten mielestä läksyjä on paljon. Antakaapas jotain mielipiteitä asiasta!
Ajattelin kysyä opettajilta juuri tuota, että kuinka paljon aikaa iltaisin on järkevää käyttää läksyihin. Ja pitääkö jossakin vaiheessa vaan sanoa stoppi ja jättää loput läksyistä tekemättä (vaikka siitä saa huomautuksen, kolmesta huomautuksesta tulee "rangaistus").
Siis olen vähän väsynyt...
Edit eli vanhempainillan jälkeen: jos läksyjä on tehty tunti kotona, niin voi jättää kesken ja antaa tiedon koululle miksi läksyt ovat jääneet kesken ja ovat tekemättä. Olen helpottunut. ja matikan ope sanoi yliarvioineensa neljäsluokkalaisten taidot. On ollut opettajana yhdeksännellä luokalla ennen... Hirveästi siellä puhuttiin Nasjonale prøver eli valtakunnallisista kokeista. Tuntuu, että koulua käydään vain onnistuakseen niissä...
Postasinkin täkäläisistä läksysysteemeistä sattumalta tänään. Vanhempien oletetaan ohjaavan läksyjen tekoa ja sen lisäksi pitkin viikkoa kannustavan lukemiseen ja laskemiseen. Läksykirjeessä oli opettajalta maininta, että "senior infant" eli 5-6 vuotiaat toisluokkaisten ei tulisi käyttää läksyihin kauempaa kuin 20 minuuttia. Kouluun mennään 4-5 vuotiaina - viime vuonna läksyjen tekoon meni 20-45 minuuttia ma - to. Perjantaisin ei läksyjä anneta.
VastaaPoistaTuo 1,5 tuntia kuulostaa kyllä hurjalta koulupäivän jälkeen.
Ja ajattele Heljä, että tyttäreni on ensin iltapäiväkerhossa koulun jälkeen riippuen minun työajoistani jopa puoli viiteen ja usein olemme kotona viiden jalkeen. Syödäkin pitäisi ennen läksyjen tekoa. Siitä kun laskee aikaa eteenpäin, niin monesti on kello puoli kahdeksan ennenkuin olemme valmiita ottamaan illan lepohetken ennen nukkumaan menoa.
VastaaPoistaKavinkin vilkaisemassa tuota postaustasi ;).
Suomen koulusysteemissä mun mielestä on ok jos joka päivä läksyissä menee tunti. Välillä tietty vähemmän ja välillä kauemmin mutta noin niin kuin keskimäärin. Se on musta tyhmää kun jotkut antaa viikonlopuksi enemmän läksyjä kuin muina pävinä. Senhän pitäis olla se lepoaika... Mutta ehkä 1-2 luokilla ei tarvitsisi ollenkaan olla läksyjä tai muuta kuin ehkä niitä kirjainharjoituksia.
VastaaPoistaMinusta on liian pitkä päivä lapsella koulussa/kouluun littyvissä asioissa tuo, että tosiaan ollaan ensin koulussa tunneilla kuusikin tuntia päivässä ja sen jälkeen SFO, ja vielä sen päälle kotitehtäviä noin pitkään!
VastaaPoistaKysyisin niiltä opeilta myös, mitä on läksyjen määrän takana: onko pääasia tekeminen vai OPPIMINEN? Jos nyt esim. jonkin matikan laskukaavan osaa ja pystyy parilla esimerkillä näyttämään että se on hallussa, niin mitä järkeä on tehdä samantyyppisiä tehtäviä sivu toisensa jälkeen? Rajansa pitäisi kaikessa olla - mitenkäs siellä on muuten tämä "leksehjelp" edistynyt, onko sitä koululla tarjolla?
Tàstà on nyt keskusteltu paljon, niin omassa blogissani italian tavoista, heljàllà irlannissa ja nyt sinulla norjassa. Onko tosiaan nyt niin ettà me Suomessa olemme tottuneet jotenkin aivan liian vàhààn làksyjen mààrààn vai mità ihmettà? Itse muistan kouluajoilta, ettà ehdin usein tehdà làksyt jo koulussa ja kotona ei ollut sitten mitààn (ala-asteella olin aika hyvà ja nopea, joten kun opettaja sanoi, ettà loput tehdààn kotona niin olinkin ne sitten jo tehnyt). Minkàs pituisia pàivià siellà norjassa neljàsluokkalainen tekee? Onhan tuo puoltoista tuntia aika hemmetin paljon jos ajattelee, ettà viiden jàlkeen alkaa vasta teidàn yhteinen aika ja ei todellakaan ole kivaa jos joka ilta menee sitten vain toista làksyjenteossa komennellessa. Pidàhàn meidàt ajantasalla ja ilmoita kuinka tuolla vanhempainillassa sanomisiisi suhtauduttiin.
VastaaPoistaMila, taalla ei sentaan ole onneksi laksyja viikonlopuksi. Mutta kesallakin piti lukea 10min joka paiva.
VastaaPoistaElvenes, leksehjelp 3 tuntia viikossa. Siella tehdaan laksyt, mutta ei korjata eli kaikki on katsottava lapi kotona illalla joka tapauksessa ja lukulaksy on vanhempien kuunneltava.
-S-, koulu alkaa 8.30 ja loppuu klo 13 joka paiva. Kerron kylla syntyiko asiasta koululla keskustelua!
Huh. Aika hurjalta kuulostaa! Kun tama norjalainen koulu on muutenkin vahan "leikkikoulu" niin miksi laksyja noin paljon?
VastaaPoistaMeidan lapset 1. ja 3. luokalla ja heilla ainakin toistaiseksi ollut melko vahan laksyja. Itse olemme tehneet ekstraa valilla kielen takia.
Ai toi 5 sanaa viikossa on taalla ihan kaytantø? Ihmettelen miksi norjalaisten joiden aidinkieli on norja pitaa opetella oman maan sanoja esim. viime viikolla meilla oli opeteltavana "kanskje, bestemor, hviske jne". Ok. Ovat vaikeita sanoja, mutta eihan suomessakaan tule laksya etta opettele kirjoittamaan "lampimampi jne". Ja hassua etta taalla ei eka luokalla opeteta kirjaimia ja tavuja ensin vaan aletaan kirjoittamaan suoraan. Nain ainakin meilla. Ps. voisiko tuolla SFO:ssa tehda laksyja?
En ihan tunnistanut norjalaista kuuden vuoden takaista koulua tuosta sinun postauksesta.
VastaaPoistaTeillä on selvästi eri systeemit siellä etelässä.
Ja kovasti tiukempaa.
Kun meidän poikamme olivat ala-asteella kylämme koulussa(Siis 8-6v sitten) eivät läksyt olleet mikään rasitus.
Viikko-ohjelma (mainittu myös viikon läksyt) oli selkee eikä ne siinä mainitut tehtävät liikoja rasittaneet. Kun läksyjen tekoon menneen ajan laski, niin ei varmaan tullut kummallekaan pojista puolta tuntia enempää per arkipäivä. Koulussa jäi aikaa tehdä osa ja olivat ne mukana leksehjelpissäkin.
Matikka oli Suomen koulun lähtökohdista helppoa. Tehtävät rutiinisuorituksia. Eikä niitäkään niin kovin paljoa ollut.
Kieli nyt tuotti alussa ylimääräistä työtä, mutta pojilla oli ekstra norjan opetusta ensimmäiset puoli vuotta, kunnes siirtyivät kokonaan kaikissa aineissa muun luokan mukaan.
Minusta Norjan koulussa (kokemusta tosin vain parista ala asteesta ja yhdestä ylä) on paljon hyviä puolia. Esim torstaisin oli ulkoilupäivä ympäristöoppiin liittyen. Tehtiin paljon maastoretkiä , yövyttiin luonnossa. Esseitä tai mitä selostuksia ne onkaan rustailtiin jo ala-asteella. Opetuksessa oli kylämme erityispiirre huomioitu: Helmikuun toinen viikko oli kalaviikko. Kaikissa oppiaineissa käsiteltiin meille tärkeitä kalastusasioita, vanhemmat osallistuivat viikon järjestelyihin. Se oli sitä poikkitieteellisyyttä ja lähiympäristöön sopeutettua opetusta. ehheh.
Mutta meidän koulu se olikin Husjordin koulu, Støn kylän sydän R.I.P.
Olis ihan ok. rakennukset myynnissä. Pitikö alkaa kauppaamaan, kun ei Øksnesin kunta osaa.
Tuula tsemppiä koulutiellä:)
Kun meijän teini oli alaluokilla, niin se tunti kyllä hujahti läksyissä ihan tuosta vaan , nyt kun on kahdeksannella niin se aikahaitari on läksyjenpaljoudesta riippuen ½- 2 tuntiin, tuo 2 tuntia on minusta ihan liikaa, sanoinkin siitä vanhempainillassa, mutta se kuulema on normaalia yläasteella.
VastaaPoistaeli jos tuo läksyjen tekoon kuluva aika on yläastella normaalia, ei se sitä ole ala-asteikäisellä. tunti korkeintaan olisi sopiva aika 10 vuotiaalla.
Hei Tuula !
VastaaPoistaTässä Tavin pikkusisko vastailee. Suomessa, joka on sentään Pisa-tutkimusten huippumaa, on neljäsluokkalaisilla läksyjenteko aika laskettu olevan max. puoli tuntia. Yleensä hommaan menee kyllä vain alle 20 min. Ja jos vanhemmat laittavat puumerkin, saa lapsi jättää liiat läksyt tekemättä. Viidennellä luokalla, jossa teoria-aineiden määrä nousee lisääntyy läksytkin samassa tahdissa. Tsemppiä niin äidille kuin tyttärellekin ! Ja mukavaa syksyä. Toivottelee Marjut
kalastajanmuija, laksyilla yritetaan kai kompata huonoa opetusta... norja on kai norjalaisille vaikea kieli, kun sanatkin pitaa opetella kirjoittamaan ja ymmartamaan oikein ;), sfo:n lisaksi on kolme tuntia viikossa leksehjelp tasta syksysta lahtien. Siella saa tehda laksyt, mutta ne on korjattava kotona.
VastaaPoistaAvletto, viittaan vastakseeni kalastajanmuijalle eli jollain on kai tuota kouluopetusta kompattava. Taallakin on ala-asteella uteskoledag.
Liisa, vanhempainillan tulos oli tunti laksyja paivassa.
Hei Marjt kiva kun olet "kylassa"!!! Pojat kavivat Suomessa koulua, vanhin melkein kolme vuotta. En muista koskaan, etta olisi pitanyt nain laksyjen kanssa telkuta siella kuin on nyt Maikin kanssa taalla. Kaypa kylassa useamminkin!!!