sunnuntai 30. toukokuuta 2010

Lukumania iski jälleen...


Mulle tulee aina näitä manioita. Talvella oli se neulomismania, silloin ei oikein ehtinyt mitään muuta.

Kävin viime viikolla Lillehammerissa ja eräässä kävelykadun kirjakaupassa oli pöytä, josta sai valita viisi kirjaa satasella eli reilulla kymmenellä eurolla!!! Valitsin nuo kuvassa olevat.

Nyt olen lukenut nuo sinisävyiset. Toisessa kirjassa kertoo eräs suhteellisen nuori norjalainen poliitikko ajasta, jolloin hän sai aivoverenvuodon. Toinen kirja on erään NRK:n toimittajan kertomus elämästään nuorena leskenä ja pienten lasten äitinä. Todella mielenkiintoisia kirjoja molemmat. Toista luin iltaisin ja aamuisin sängyssä ja toista alakerrassa sohvalla pitkin päivää. Manian iskiessä luen parhaillaan kolmea kirjaa samaan aikaan.

Oikeastaan olin ajatellut näitä kesälomalukemiseksi... No, jospa siellä Suomessa tekisi hyviä kirjalöytöjä lomalla ollessa. Eihän siihen lomaan ole enää montakaan viikkoa.

9 kommenttia:

  1. Lukeminen on kivaa ajanviettä. Minulla tulee harvemmin luettua nykyisin, joskus luin paljonkin.

    VastaaPoista
  2. Liisa, mulle tulee sellaisia kausia lukemisessa. Saattaa menna pitkia aikoja, etten lue mitaan.

    VastaaPoista
  3. Suomeksi kai. Mutta viime kesasta lahtien olen kylla myos ihan mielellani lukenut myos norjaksi.

    VastaaPoista
  4. Lukemisen avullahan kielitaito karttuu.Oliko sulla hyvä ruotsin pohja ennen norjankieltä`?

    VastaaPoista
  5. Annapa hyvä vinkki norjankielisestä kirjasta aloittelijalle. Ei siis liian vaikeita kielikuvioita ;) Olen jotain yrittänyt, mutta homma tyssää yleensä kielikuviin...

    VastaaPoista
  6. Yaelian, minun Ruotsin ajoista ennen tanne muuttoa oli jo aikaa ja siina valissa olin jo opetellut sitten hepreankin. Joten ei se vahva ollut. Enka ollut kayttanyt sita vuosiin kunnolla. Mutta olen aina ollut kielien suhteen peloton ja kaytan ja puhun ja luen koko ajan. Joten opin kylla norjan aika nopeasti.

    Heli, aloita lastenkirjoista. Niin minakin tein, tosin tyoni puolesta. Ja kaikenlainen sanomalehtien lukeminen auttaa alussa. Niita olen lukenut kaikkien kielien kanssa. Mulla meni kylla kauan ennenkuin aloitin oikeitten kirjojen lukemisen...

    VastaaPoista
  7. Minun hepreankieleni kehittyi kovasti naistenlehtia lukemalla. Helpompia kuin sanomalehdet, kevyita aiheita kuten juoruja ja ruokaohjeita. Suosittelen.

    VastaaPoista
  8. Juu Anu, naistenlehtia olen lukenut minakin aina :).

    VastaaPoista

Kiitos mukavista kommenteista. Yritän vastailla aina niihin, mutta monesti vasta jonkin ajan kuluttua.